Er en verdensomspennende hungersnød den neste katastrofen?

Fra Derimot.no.
Les hele artikkelen her.

Utdrag:
"(NEW YORK 21/4/2020) – Tilgi meg for at jeg taler uten omsvøp, men jeg ønsker å veldig tydelig forklare for dere hva verden står overfor akkurat nå. Samtidig som vi håndterer en Covid-19-pandemi, er vi også i ferd med å se en sult-pandemi. I samtalene mine med verdensledere de siste par månedene, før koronaviruset til og med ble et problem, sa jeg at året 2020 ville stå over den verste humanitære krisen siden andre verdenskrig, av flere årsaker.

Slik som krigene i Syria og Jemen. De stadig verre krisene i steder som Sør-Sudan, og som Jan Egeland uten tvil vil forklare, Burkina Faso og den sentrale delen av Sahel-regionen. Ørkenen-gresshopper svermer i Afrika, slik generaldirektør Qu fremhevet i sine kommentarer. Og hyppigere naturkatastrofer og skiftende værmønstre. Den økonomiske krisen i Libanon som rammer millioner av syriske flyktninger. Congo, Sudan, Etiopia. Og listen fortsetter. Vi har allerede en perfekt storm.

Så i dag, med Covid-19, vil jeg understreke at vi ikke bare står overfor en global helse-pandemi, men også en global humanitær katastrofe. Millioner av sivile som lever i konflikt-herjede nasjoner, inkludert mange kvinner og barn, kan bli presset til randen av sult, og svøpen av hungersnød er en reell og farlig mulighet.

Slik ser en hungersnød ut.

Dette høres virkelig sjokkerende ut, men la meg gi deg tallene: 821 millioner mennesker går til sengs sultne hver natt over hele verden, kronisk sultne, og som den nye Global Report on Food Crisis publisert i dag viser, er det ytterligere 135 millioner mennesker som befinner seg ved krisenivåer av sult eller verre . Det betyr at 135 millioner mennesker på jorden er i ferd med å dø av sult. Men nå viser analysen til Verdens matvareprogram at på grunn av koronaviruset, kan ytterligere 130 millioner mennesker bli presset til randen av sult innen utgangen av 2020. Det er totalt 265 millioner mennesker.

Hver eneste dag tilbyr Verdens matvareprogram en redning til nesten 100 millioner mennesker, en økning fra omtrent 80 millioner for bare noen få år siden. Dette inkluderer rundt 30 millioner mennesker som bokstavelig talt er avhengige av oss for å holde seg i live. Hvis vi ikke kan nå disse menneskene med den livreddende hjelpen de trenger, viser vår analyse at 300.000 mennesker kan sulte i hjel hver eneste dag i løpet av en tremåneders periode. Dette inkluderer ikke økningen av sult på grunn av Covid-19.

I verste fall kan vi se på hungersnød i omtrent tre dusin land, og i 10 av disse landene har vi allerede mer enn en million mennesker i hvert land som er i ferd med å dø av sult. Flere steder er denne menneskelige lidelsen den tunge prisen skapt av konflikter".

Kommentar:
Uten at MSM omtaler det, har “Big Ags” landgrabbing og oppkjøp av drikkevannskilder økt kraftig i tempo under koronakrisen. Hundretusener av småbønder har måttet gå fra gårdene sine over hele verden og storkapitalens eiendomsselskaper kjøper de opp, og slår jorden sammen til “factory-farms”.

Det forgår en monopolisering og konsentrasjon av produksjon, distribusjon salg og prising av mat som “Big Ag” har kunnet fremskynde på grunn av koronakrisen. 80% av all prosessert kjøtt i USA kommer nå fra bare 4 selskaper for eksempel: “Cargill, Tryson, National Beef , and Swift are the top four companies controlling the beef supply. They control more than 80% of the market”. Kilde: Google.

Det er korrupte politikere som lar denne monopoliseringen av matproduksjonen skje. Det gjør at “Big Ag” kan presse prisene opp fordi de kan kontrollere mattilgangen verden over mer og mer. Og det er de enorme kapitalforvaltningsselskapene som er de finansielle eierne, de spekulerer like kynisk i mat og vann som de gjør i aksjer. Monopoliseringen i matproduksjonen gjør at den globale storkapitalen får enda mer makt og kontroll over store deler av verdens befolkning.

2 Likes

Ja Northern Light,

Og Bill Gates og hans GALE venner, de Griner bare og, haaber endnu flere mister livet…

Og “koed” fra USA…ellers Tak…Det er Amerikanerne der nu spiser deres egne doede, ikke…yrgh…

Det VIRKELIGE problem er stadig at de Vestlige lande IKKE vil dele noget med nogen - ikke engang deres egne eller hinanden, - ikke sandt!?

Det er mere end tragisk for, her er jo nemlig mere end NOK af ALT og til os alle - Det er menneskene her der IKKE vil hverken dele eller give :sleepy:

2 Likes