Er industrielt fiske krig mot livet i havet? Dokumentaren Seaspiracy på Netflix viser at storkapitalen ødelegger livet i havet også

Fra Global Research.
Les hele artikkelen her.
Se Seaspiracy traileren her.

Utdrag:
"Like Cowspiracy before it, Seaspiracy takes the form of an exposé, shining a light on industry practices that will shock and disgust audiences, and displaying alarming statistics which paint a picture of ocean ecosystems on the brink of collapse.

We’re told that sharks are killed at a rate of over 11,000 per hour across the world, mostly as by-catch from commercial fishing, with some shark species populations declining by more than 90 percent in just the last few decades. Six out of seven species of sea turtle are either threatened or endangered, and seabirds have declined by around 70 percent due to competition with the fishing industry for their natural source of food.

Much of the information in the film will be known to environmentalists. Previous campaigns have highlighted the horrors of the shark finning industry and of ‘ghost gear’ – fishing nets and equipment that continues to wreak havoc for years after being discarded. Documentaries like The Cove have also covered parts of this story before".

“The inability of conservationists and government agencies to truly know what goes on at sea, or to enforce the most even the basic laws and standards, is painfully obvious. Alongside a failure of public and political engagement with the issue, this is leading to rapid destruction of the world’s most diverse ecosystems, and with them the very life systems on which we depend”.

" The film uses graphic and deeply upsetting footage throughout. Even those who struggle to empathise with marine animals will surely be affected by its depictions of the violence and cruelty inflicted on fish, sharks, dolphins and whales at the hands of humans.

The emotionally powerful footage sets the scene for the latter part of the film, which explains the extraordinary sensory and communicative capacities of fish, challenging the viewer to overturn their preconceptions of fish as simple or lesser animals.

Noen marinbiologer er kritiske til filmen, og deres reaksjoner kan sees her, her og her (YouTube videoer).

Kommentar:
Fiskekvotene må gå til kystfiskerne som ikke overbeskatter fiskepopulasjonene, og ikke til industritrålerflåter eiet av utenlandsk kapital, som seiler inn i norske farvann og fisker tomt sektor for sektor, og seiler ut uten å behøve å levere fisken til norske fiskemottak. EUs trålerflåter må ikke få ta seg til rette i norske fiskerisoner. Vi må ut av EØS for å verne om selvråderett og suverenitet over de norske fiskerisonene, som må være folkets eiendom.

2 Likes

Jeg så dokumentaren og youtube-videoene i kveld.

Dokumentaren var en tankevekker, men min umiddelbare kritikk var at en rastlaus fyr har reist rundt og laget en ufokusert og simplistisk dokumentar i jakten på sensasjon og konspirasjon (og si eiga rolle som helt). Dokumentaren prøver å dekke over for mye, og blir med det overfladisk om problem/løysing, og i tillegg ikke logisk konsekvent - feks. blir avføring fra fri fisk framstilt som gjødsel, mens avføring fra oppdrettsfisk blir framstilt som miljøødeleggelse, og da burde dokumentaren forklare den angivelige forskjellen.

Marinebiologene i youtube-videoene kommer med nyansert info, som når den ene presiserer at garnplast ikke er halvparten av plasten i havet, men i et begrensa område, og at plast fra land utgjør 90% av plasten i havet globalt (ifølge hun). Biologene påminner at det også finnes bærekraftig fiske (kvotesystem er jo et forsøk på dette), i motsetning til dokumentarens dystre spådom om kollaps og at havet, etter dagens utvikling, vil være tomt for fisk i 2048.

Jeg er framtidsoptimist og tror syntetisk kjøtt vil utkonkurrere vanlig kjøtt/fisk. Men jeg tror kunstig intelligens vil utkonkurrere menneskelig intelligens kort tid etter. Uansett vil dagens behov for kjøtt/fisk være kortvarig.


Noe relevant til det:

Strukturkvotene, som ble slått sammen ved å ta fartøy ut av fiske, er tidsbegrenset til 20 år. De første av disse kvotene utløper i 2026, og hva som skal skje med disse er noe usikkert. Stortinget har vedtatt at de skal tildeles de eksisterende fiskefartøyene. Nye Storting kan imidlertid bestemme noe annet. Ulike løsninger kan for eksempel være å tildele disse strukturkvotene til nye fiskefartøy, slette dem eller la staten disponere dem og leie dem ut.

https://nofima.no/verdt-a-vite/verdt-a-vite-om-fiskekvoter/

2 Likes

Tenkte at denne omfattende artikkelen fra NRK.no i går er ei god oppfølging av denne tråden:

2 Likes

Tak, Jeg vil se dokumentaren foer Jeg gaar I seng…

De oedelaegger ALT - mennesker, havet, vore skove - ALT :sleepy::sleepy:

Dumme SVIN!!

1 Like

Tak Northern Light

Jeg saa dokumentaren men har endnu ikke naaet de Youtube links - det kommer…

En ting om dokumentaren er, den viser desvaerre hvad vi jo godt vidste (ikke snakker om) og ugen - allerfoerst deri, ses jo - som altid - et land representeret, som altid er representeret HVER gang man finder noget som viser, enten dyr eller mennesker bliver gjort ondt…et land der ALTID gemmer sig bag EU ellers USA saa ingen finder ud af hvor reelt ondskabsfulde dets folk er…landet der faar mig til at gaa og kaste op…altid, hver gang nogen faar noget oedelagt. …det aeldste koloniland pas vores planet…og selvfoelgelig the UK :sleepy: :sleepy:

Tak for at dele…Jeg vil fortsaette at forsoege at finde bare EN like bitte ting der ka goere min research bare en LILLE smule positiv…

God dag I Norge…

1 Like