🍾 Forum 4ever / Selvstyre.no har evig liv

Forumet Selvstyre.no er et så godt verktøy for å utrykke seg og lagre data om det norske samfunnet, at jeg som daglig leder i foreninga som eier forumet har bestemt at forumet bør eksistere “for alltid”. Jeg gir herved et løfte om at forumet ikke skal legges ned (eventuelt at det skal eksistere inntil teknologien kommer så langt at forumet ikke er funksjonelt). Et offentlig løfte gir forhåpentligvis litt mer trygghet for at tid og krefter man investerer på forumet ikke er forgjeves.

Forumet ble dels oppretta som en respons på at Motdag/Steigan.no sitt tidligere åpne forum (forum.steigan.no) plutselig ble nedlagt. Jeg filosoferte litt over dette i går kveld…MotDag drev et politisk forum hvor folk hadde diskutert og tilføyet egen research i årevis, og…POFF!…så var alt vekke. Kommentarer er mange ganger minst like interessante som artikkelen, så sånt er synd.

En blunder

Noe jeg tilfeldigvis oppdaga i går var at du ikke fikk lasta forumet om du skrev ‘Selvstyre.no’ i browseren (problemet har kanskje eksistert i flere måneder). Om du ikke brukte ei lenke eller skrev inn https://www.selvstyre.no, så kom du bare til denne sida:

PRO ISP

Lengre historie kortere, så hadde ikke tjenesteleverandør (for domenet) støtte for at rot-domenet
Selvstyre.no pekte via CNAME selvstyre.hosted-by-discourse.com til IP-adressen til forumet/databasen. En videresending fra Selvstyre.no til https://www.selvstyre.no fikset problemet.

Forumet har sikkert tapt litt trafikk på dette. I fjor hadde forumet oppunder 1.000 sidevisninger om dagen. For tida er aktiviteten sporadisk.

image
…hva skjedde 31. januar??

Jeg begynte i ny jobb for noen måneder sia, og har brukt forumet lite i det siste. Men jeg er glad for at forumet er tilgjengelig som et tankeverktøy og en database. Et lite forum gir dessuten større frihet for brukeren. Sjøl ser jeg fram til å bruke forumet til å pushe for innføring av ei ubetinga grunninntekt.

Sjølstyre investerer i framtida

Det er vanskelig å overbevise sedimenterte hjernearter at framtida er potensielt svært lys for livet fra jorda, men her er uansett noen av de aller viktigste grunnene til det:

  • overgang til kunstig kjøtt (eliminere brorparten av lidelsene på jorda)
  • ei ubetinga grunninntekt (økonomisk sikkerhet, helst gjennom verdien av grunnrenta)
  • automatisering av monotont og skadelig arbeid
  • kolonisering av solsystemet (sikre overlevelse gjennom å spre livet fra jorda)

Elon Musk er en genial ingeniør som jobber iherdig for de to siste punkta, og som er positiv til det andre punktet. Før var jeg en stor fan av Elon Musk på grunn av SpaceX. Men etter Tesla Battery Day i 2020 fikk jeg óg virkelig øynene opp og sansen for selskapet Tesla, og i 2021 plasserte jeg mesteparten av formuen min i Tesla (etter salget av mi forrige leilighet). Videre, fordi jeg i dag bor i ei billig og gjeldsfri leilighet, så hadde jeg anledning til å donere mine aksjer i Tesla til foreninga Sjølstyre. (For øvrig ble det hverken utbetalt lønn eller styrehonorar i foreninga Sjølstyre i 2021.)

image

Man kan si at foreninga Sjølstyre nå er alliert med selskapet Tesla og dets lysende framtid. (Tesla er forresten mye mer enn en ordinær bilprodusent, og kommer til å bli et enormt selskap innenfor energiproduksjon- og lagring, software for sjølstyrte biler, robotikk & kunstig intelligens, muligens aircondition og microchips…)

Det overordna målet til foreninga Sjølstyre er å redusere sjansen for at menneskeheta ødelegger seg sjøl før livet fra jorda har spredd seg i universet. Min teori er at store interessekonflikter mellom internasjonal maktkonsentrasjon (USA versus Sovjet; NATO versus SCO) er den desidert største trusselen mot vårt felles livsgrunnlag. Derfor er personlig og nasjonalt sjølstyre (som henger i hop) så viktig, fordi nasjonalt sjølstyre er det motsatte av makt/ressurser i hendene til internasjonale organisasjoner med heteronome interesser.

Men en politisk-økonomisk maktkonsentrasjon avvikler ikke seg sjøl. Derfor trenger oss vanlige folk verktøy som dette forumet til å klart forstå vårt miljø, og til å opplyse oss sjøl og andre. I tilllegg tror jeg man trenger snedige løysinger som ei ubetinga grunninntekt gjennom verdien av norske naturressurser til å tappe dagens maktkonsentrasjoner for destruktiv makt/innflytelse over individet og samfunnet.