"Bane NOR står hardt på sitt og vil fortsette utbyggingen, selv med stor usikkerhet og flere potensielle milliardsprekker.
De ti kilometerne med nytt dobbeltspor gjennom Moss skal nå koste 18 milliarder skattekroner, noe som nærmer seg kilometerprisen til verdens hittil dyreste jernbanestrekning, HS2 i England."
Er det rasjonelt å bruke penger på jernbane? I utgangspunktet ikke, og det er det lett å tenke seg til:
Det eksisterer en motorveg mellom Oslo og Trondheim. Du ønsker å frakte varer eller personer mellom Oslo og Trondheim. Hvilket alternativ under er mer økonomisk?
A: Å ta i bruk motorvegen som allerede eksisterer.
B: Å sprenge fjell, jevne jorden, bygge broer, bygge tunneler, bygge togstasjoner, og lage en jernbane et stykke fra motorveien, og så ta i bruk jernbanen.Mozart-kule til den som klarer oppgava.
Jernbaner i Norge tar unna noe sånt som 5% av person- og varetransporten, men utgjør en LANGT større del av samferdselsbudsjettet.
Statistikk fra Molbo-Norge:
Regjeringa foreslår å løyve 75,4 milliardar kroner til samferdsel i 2020. Det er ein auke på over 80 prosent sidan 2013.
I statsbudsjettet for 2020 vi foreslår vi å løyve 26,8 milliardar kroner til jernbanen. Det er ein auke på heile 88 prosent sidan 2013.
Samferdselsbudsjettet 2020: Full fart i bygging av veg og bane | Samferdselsdepartementet
Jernbane er stort sett sofistikert idioti, i likhet med vindmølleparker, å omplassere den tredje verda i Norge, og et hav av annen faenskap som korrupsjonssentralen Kongeriket Norge holder på med.
For at statsbudsjettet skal tilby mest mulig - og lik - verdi til hver nordmann, så må midler, som ikke går til ei ubetinga grunninntekt, gå til grunnleggende infrastruktur. Et veinett er slik infrastruktur. Jernbane på enkelte strekninger er et kostbart, “ekstra veinett” for enkelte, dvs. et overflødig særtilskudd.