Alternativ på (og til) Facebook 👍

Har oppretta ei side for foreninga Sjølstyre på Facebook.
Sjølstyre | Facebook
image

Da er det feks. mulig å fortelle Steigan.no-lesere om forumet.


For moro undersøkte jeg hvor mange likes og følgere noen ulike motpolske nettsteder har på Facebook.

Nei til EU
54,160 people like this
54,158 people follow this

Document.no
48,409 people like this
49,259 people follow this

Klassekampen.no
40,179 people like this
42,549 people follow this

Resett.no
34,452 people like this
37,768 people follow this

Rights.no
25,983 people like this
27,522 people follow this

Nei til Atomvåpen
14,465 people like this
14,483 people follow this

Steigan.no
10,822 people like this
12,434 people follow this

Derimot.no
1,879 people like this
1,993 people follow this

Stopp NATO
1,734 people like this
1,775 people follow this

(oppdatert 23.09.2021)

3 Likes

Kjør på. Sjøl har jeg lagt sukkerbergets rike bak meg - med tilbakefall ei drøy uke under hvert Iditarod. Har ikke mage til den allgoritme-dritten og sensurhælvete som de er helt åpne om. Savner selvsagt noen sider/grupper, men å ri prinsipper skal smerte litt :wink:

3 Likes

Suckerburg? :laughing:

Ja, har halvveis boikotta Facebook sjøl, men greit med en fot i døra for å stjele kundene :wink:

2 Likes

Da reklamerer vi litt i fjesboka…

3 Likes

Her er resultatet av en 3-dagers annonse til 180 NOK.

1.195 så annonsa
30 klikka på lenka til forumet (som blir 6 NOK per besøk)


(Du kan trykke på bildet.)

Jeg trodde man kunne treffe de som liker ei bestemt gruppe eller side, men så nøyaktig er ikke Facebook-annonsering. Jeg kunne derfor ikke treffe Steigan.no-følgere, slik jeg ønsket. Likevel fantes interessen Klassekampen, som jeg brukte som erstatning. Når jeg i tillegg valgte alder 30-50 år, så utgjorde dette en gruppe på 58.000. No offence til forumets eldre deltagere, men jeg regna aldersgruppen 30-50 år som en balanse mellom visdom og plastisitet. Folk under 30 er ofte litt for juvenile, bombastiske og uinteressante, mens folk over 50 gjerne er sedimenterte i sin politiske tenkning. Erfaringa mi er at det ikke nytter å hjernevaske dere oldinger til å ville bytte ut subsidier med ei ubetinga grunninntekt (som i mitt perspektiv står sentralt i å løyse ei rekke politiske problem).

Noe som overrasket meg var at det ble “krig” mellom hvor mange som likte annonsa og hvor mange som syns den var “haha”.
image
Jeg innbilte meg at Klassekampen-lesere var innforstått med at det er for mye politisk sensur i vesten, fra behandlinga av Julian Assange, til at offentlige ansatte får sparken, til at Facebook og Youtube sletter kontoer over en lav sko. Jeg innbilte meg også at Klassekampen-lesere kanskje forsto poenget med at problemløysing og meningsdannelse skjer nedenifra-og-opp, og at “arbeidsklassen” har evne til å forme sine perspektiver sjøl uten at disse blir servert av “de borgerlige”. Men flere var visst ikke vennlig innstilt til at det blir oppretta “et åpent politisk forum uten sensur, eid og drevet av ei sjøleiende forening”.

Konklusjon: Spennende å teste ut annonsering, men skuffende å ikke kunne treffe et mer nøyaktig publikum, og litt skuffende at 180 NOK bare kjøpte en innflytelse på 30 besøk (kun én ny bruker ble oppretta). Jeg antar at man kan oppnå en bedre effekt enn denne annonseringa gjennom bare noen få kommentarer på Facebook-sida til Steigan.no.

1 Like

Min helt personlige erfaring er at en god del av KK’s lesere er folk som synes de er veldig alternative, men som egentlig ikke skjønner en jævla dritt. Jabbed er de fleste av dem også…

2 Likes