💻 Datasenter i Norge

Green Mountain AS

Ble etablert i 2009, og har senere ekspandert i de gamle Nato-hallene på Hodne på Rennesøy. I tillegg har det blitt startet nye avdelinger på Rjukan og i Oslo.


Administrerende direktør Tor Kristian Gyland viser frem anlegget for datalagring i NATO sine gamle fjellhaller i Hodnefjell på Rennesøy (2019).

|Fra Green Mountain AS’ regnskap 2020

Sum eiendeler 1.894 M NOK
Sum gjeld 1.364 M NOK
Årsresultat -15 M NOK


Solgt til israelske Azrieli-gruppen for 7.600 M NOK i 2021.

Smedvig-familien selger datasenterselskapet Green Mountain for 7,6 milliarder kroner – E24

I en pressemelding kaller styreleder Danna Azrieli i Azrieli-gruppen kjøpet av Green Mountain «en milepæl» som er et viktig steg når det kommer til å bygge internasjonale operasjoner i datasenter-sektoren. Det israelske selskapet kjøper 100 prosent av aksjene.

Innenfor datasenter-sektoren er det norske og skandinaviske markedet i sterk vekst, noe som i pressemeldingen begrunnes med en kombinasjon av særegen tilgjengelighet av kraft, miljøvennlig kraftproduksjon og lave strømpriser.

Azrieli-gruppen er det femte største selskapet på Tel Aviv-børsen og har allerede kjøpt seg kraftig opp i den amerikanske datasenter-sektoren.

Det israelske eiendomsfirmaet er nå i ferd med å inngå «vesentlige investeringer» i Europa, kommer frem av pressemeldingen.

3 Likes

Tjah Thormothr - maaske Norge oensker at kopiere Danmarks forraeder "success, og, maaske jeg ikke var/er helt forkert paa den, da jeg sagde/skrev, at noget af det vi nu oplever, det er og bliver Joedernes haevn over WW2 og, det er og bliver de Afrikanske slavers haevn over Kolonilandenes helt forfaerdelige trafficking af dem.

Der er et menneske, der for nogle aar siden, sagde til mig, at hvis/naar nogen vil dig og dine noget ondt, saa saet dig ned og vent - paa et tidspunkt vil de fejle…

Dette menneske var hverken uintelligent eller ondt og, for at vaere helt aerlig, saa sidder jeg stadig her stille og roligt og, venter paa at se disse gamle sataniske djaevle synke helt ned I glemslens mudderpoel - troede de mon lige, de skulle gentage deres slave-handler “success” :thinking:!?

For at vaere helt aerlig, saa kan jeg ikke fordrage Israelerne/Joederne og, deres arrogante ondskab - specielt over for Palaestinenseene - ej heller bryder Jeg mig om mange af Afrikanerne for al deres korruption men, lige netop denne haevn over de gamle Kolonilande, som de forhaabentligt faar, den skal vaere dem velfortjent - og de gamle Koloniale pedofile galninge kan for min skyld, blive I deres egne smaa, smaa helvedes-huller!!